پاسخ به شایعه انتساب ملکه انگلیس به پیامبر(ص)/ جعل ناشیانه شجرهنامه
کانون خبرنگاران نبأ ــ چند روز قبل رومه تایمز لندن در مقالهای به مطلب یک رومه مراکشی اشاره کرد که گفته است نسل ملکه الیزابت دوم میتواند با پادشاه مسلمانان که بر اسپانیا حکومت میکرد مرتبط بوده و از طریق آنها با بنیانگذار اسلام مرتبط باشد».
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی درنگ، در پاسخ به این سؤال که آیا ملکه الیزابت واقعا با پیامبر اسلام نسبت دارد، هفتهنامه اومیست در یادداشتی نوشته است: معلوم نیست چرا این ادعاها اکنون دوباره مطرح و بزرگ شدهاند زیرا تقریبا از سال ۱۹۸۶ صحبتهایی در این زمینه وجود داشت. در این سال، شجرهشناس انگلیسی هارولد بی. بروکس-بیکر، ناشر کتابهای تبارشناسی خانوادههای اصیل بریتانیایی این ادعا را مطرح کرد.
در آن زمان، بروکس- بیکر برای مارگارت تاچر، نخستوزیر وقت انگلستان نوشت: مردم انگلستان کمتر میدانند که خون محمد در رنگهای ملکه جاری است».
وبگاه انگلیسی هیستوری» در این زمینه مینویسد: بروکس-بیکر ملکه الیزابت را ازطریق زائده اندلسی به حضرت محمد(ص) متصل میکند. زائده اندلسی، شاهدختی مسلمان در قرن ۱۱ میلادی بوده است که به مسیحیت روی آورد و صیغه شاه آلفونسوی ششم، از سلسله خیمنز شد. با وجود این، معلوم نیست که زائده واقعا با پیامبر اسلام نسبت داشته است یا خیر.»
عبدالحمید العیونی، مورخی که مقاله رومه الاسبوع را نوشته است هم به این اتصال معتقد است و با استفاده از زائده بهعنوان حلقه اتصال، رد تبارشناسی الیزابت دوم را با عقببردن تا ۴۳ نسل به پیامبر اسلام میرساند.
این مورخ در گفتوگو با اومیست میگوید: این اتصال، میان مذاهب و سلطنتهای ما پلی ایجاد میکند».
بروکس- بیکر اساسا درست ادعا کرده است؟
مقامات دربار انگلستان او را بهعنوان فردی که اغلب با رسانهها درباره خاندان سلطنتی صحبت میکرد، میشناختند. اما حقیقت این بود که مسائلی که مطرح میکرد هیچ پایه و اساس درستی در واقعیت نداشتند. بهطوریکه رومه تلگراف در آگهی ترحیم این تبارشناس انگلیسی در سال ۲۰۰۵ نوشت: مزیت بزرگش برای خبرنگاران این بود که برای ارائه اظهارنظرهای جالب همیشه در دسترس بود اما اشکالش این بود که اظهارنظرهایش اغلب اشتباه بود».
باوجود این، ارتباط فرضی میان خاندان سلطنتی انگلستان و پایهگذار دین اسلام از سوی افرادی مثل علی جمعه، محقق اسلامی و هجدهمین مفتی بزرگ مصر با استقبال مواجه شده است.
رییس پژوهشکده انساب قم: این شجرنامه جعلی است
رئیس پژوهشکده انساب قم در پاسخ به سؤالی درباره شجرهنامه ملکه الیزابت دوم، ملکه سلطنتی انگلستان که وی را به خاندان اهل بیت(ع) منتسب کرده است، گفت: شجرهنامه منسوب به سیادت ملکه انگلستان جعلی است.
حجتالاسلام و المسلمین رجایی افزود: باید مرکز دارالنقابه» زیر نظر ولایت فقیه و مراجع تقلید تأسیس شود و جلوی ادعاهای کاذب گرفته شود.
وی تصریح کرده است: امروزه خطر بزرگی مسئله سیادت را تهدید میکند که باید هرچه زودتر در مقابل این توطئه خطرناک ایستاد.
رئیس پژوهشکده انساب با اشاره به توطئه جدید بعضی رسانههای انگلیس خبیث مبنی بر سیادت ملکه انگلستان گفت: این مسئله تازه نیست و از قدیم برای افراد ظالم و خبیثی همچون صدام حسین در عراق و قذافی در لیبی نیز کنگرههایی مبنی بر ادعای سیادت برگزار میشد و اگر امروز جلوی این گونه هنجارشکنیها گرفته نشود در آینده افراد خونریز و ظالم دیگری نیز به دروغ به عنوان سادات و ذریه اهل بیت(ع) جعل میشوند.
وی افزود: شجره نامهای که برای ملکه انگلستان تهیه شده است بسیار ناشیانه جعل شده است؛ چرا که شجرهنامه از حیث نسب باید حداقل در حدود ۴۲ نفر باشد و حال آنکه این شجره نامه ساختگی اینگونه نیست.
روشهای احراز سیادت چگونه است؟
حجتالاسلام و المسلمین رجائی چندی قبل در گفتوگوی دیگری روشهای احراز سیادت را چنین بر شمرده است: در اصطلاح شرع و ضوابط علم انساب، سید به کسی میگویند که از طرف پدر به یکی از ائمه معصومین علیهم السلام برسد. برای احراز این سیادت، سه راه شرعی و معتبر داریم که این گونهاند:
۱- اشتهار (صدها ساله) یک خاندان به سیادت، به گونهای که همه اهل محل، این خاندان را از دیرزمان به سیادت بشناسند و به سیادتشان اعتراف کنند.
۲- شهادت دو عادل آگاه، که در اصطلاح آن را بینه شرعی میگویند؛ یعنی چنان چه دو نفر عادل، مورد اعتماد و آگاه به مسایل نسبشناسی به سیادت کسی شهادت دهند، شرعا مورد قبول است.
۳- وجود اسناد و مدارک بسیار معتبر در خاندان، که بر سیادت این خاندان دلالت کنند و این اسناد عبارتاند از: الف: شجرهنامه معتبر که به تأیید علمای نسبشناس رسیده باشد؛ ب: اسناد سیادت که در قدیم سراغ بزرگ محل، کدخدای محل و آقای محل میرفتند و آن شخص هم از روی شناختی که با این خاندان داشت، سندی مبنی بر سیادت این خاندان مینوشت و به آنها میداد؛ ج: وجود وقف نامهها و امثال اینگونه اسناد معتبر، که سیادت این خاندان در آنها قید شده باشد.
بنابراین، با این سه شیوه، سیادت یک خاندان ثابت میشود و هیچ راه دیگری، برای اثبات سیادت، شرعیت ندارد.
مریم بشیری
سیادت ,ملکه ,خاندان ,انگلستان ,اسلام ,الیزابت ,این خاندان ,ملکه انگلستان ,ملکه الیزابت ,پژوهشکده انساب ,این بود ,روشهای احراز سیادت
درباره این سایت